Disidentský psychiatr se zamýšlí nad více než čtyřmi desetiletími práce na prosazování přístupů k péči založených na lidských právech.
Autorka: Leah Harrisová, 19. února 2020
Původní text a zvukový záznam rozhovoru v angličtině najdete
na portále Mad in America zde:
Můžete si také zobrazit PDF verzi textu a text si stáhnout nebo vytisknout.
Peter Stastny je newyorský psychiatr, dokumentarista a
spoluzakladatel organizace International Network
towards Alternatives and Recovery [Mezinárodní síť pro alternativy a
zotavení] (INTAR). Pracuje na rozvoji služeb, které se vyhýbají tradiční
psychiatrické intervenci a nabízejí autonomní cesty k zotavení a plné
integraci.
Stastny často spolupracuje s lidmi přeživšími
psychiatrickou léčbu na výzkumných a spisovatelských projektech, včetně knihy
a velké výstavy
v Newyorském státním muzeu The
Lives They Left Behind: Suitcases from a State Hospital Attic [Životy,
které za sebou zanechali: Kufry z podkroví státní nemocnice] (společně s Darby
Penneyovou) a editovaného svazku Alternatives
Beyond Psychiatry [Alternativy mimo psychiatrii] (s Peterem Lehmannem).
Režíroval několik dokumentárních filmů.
Níže uvedený [přeložený] transkript byl upraven kvůli délce
a srozumitelnosti.
Leah Harrisová: Nedávno jsem vás viděla na setkání s Dainiusem
Purāsem, zvláštním zpravodajem OSN pro právo na zdraví. Možná byste nás
mohl na úvod seznámit se svou současnou prací v oblasti lidských práv a
spoluprací s OSN?
Peter Stastny: Vaši posluchači, kteří sledovali zprávy,
které [Purās] v posledních třech až čtyřech letech připravoval, si museli
všimnout něčeho dost radikálního, co přicházelo z OSN. A my v INTARu,
organizaci, kterou jsem spoluzakládal asi před šestnácti lety, jsme jim
poskytli spoustu podkladů a materiálů. Zvláštní zpravodaj a jeho
spolupracovnice Julie
Hannahová byli několikrát na konferenci INTARu a podařilo se nám je spojit
se spoustou úžasných aktivistů z celého světa. To bylo opravdu zajímavé a
důležité spojení, které pokračuje.
Harrisová: Jak bude po skončení Purāsova mandátu možné pokračovat v této práci, když nevíme, kdo bude příštím zvláštním zpravodajem a zda bude otevřený prosazování radikálních myšlenek tak, jak to dělali Purās a jeho tým?
Stastny: Potřebujeme vybudovat silnější celosvětovou síť
lidí, kteří podporují věci, které Purās a mnozí z nás prosazují: lidská práva,
žádné donucování a užitečné alternativy mimo psychiatrii. Mad in America
odvedla velký kus práce při budování tohoto hnutí a poskytování dalších
informací. Myslím si však, že je třeba, aby se mnoho lidí aktivně spojilo a
pracovalo na politických důsledcích, například na tom, jak mohou vlády ovlivnit
služby, které jsou v jejich zemích poskytovány, a nenechávat na psychiatrii,
aby sama sebe transformovala.
Harrisová: Jaké jsou podle vás základní hodnoty spojené s
lidskými právy, kolem kterých se mohou aktivisté celosvětově organizovat, i
když se konkrétní situace a okolnosti v jejich zemích, pokud jde o systém
duševního zdraví, mohou lišit?
Stastny: No, jsou to dvě různé věci. První je, že když lidé
poprvé vyhledají pomoc systému duševního zdraví, obvykle se nacházejí v nějaké
formě krize. Může se jednat o řadu různých věcí, které se dějí, závažné nebo
méně závažné, sebevražedné, změněné stavy-prožitky, které lidi vystavují
riziku, že budou nejen psychiatrizováni nebo umístěni do ústavu, ale také že
narazí na spoustu problémů ve společnosti. Takže já osobně se rád zaměřuji na
tyto krizové momenty a proměňuji je v příležitosti, spíše než na to, co se
často stává, a to je začátek kariéry psychiatrického pacienta. Takže pro mě je
to velmi důležité zaměření.
Pak je tu všech těch mnoho tisíc a milionů dalších lidí,
kteří už prošli systémem a buď se z něj dostali poměrně dobře, nebo stále
živoří a jsou buď v ústavu, nebo „v komunitě“, ale žijí špatně nebo jsou bez
domova. O tyto lidi se samozřejmě musíme postarat. Příliš mnoho z nich bylo
dlouhodobě vystaveno působení psychotropních látek, které jim více ublížily,
než pomohly.
Takže je třeba udělat hodně práce v těchto dvou oblastech: s
lidmi, kteří přicházejí nebo jsou vystaveni léčbě duševního zdraví poprvé, a
pak s lidmi, kteří mají za sebou dlouhou historii [léčby].
Samozřejmě se nyní o lidech hovoří – a mnoho lidí se tak
označuje – jako o jedincích s psychosociálním postižením a to je jazyk,
který se používá na mezinárodní úrovni. Takže hnutí za práva osob se zdravotním
postižením mohlo během deseti let od přijetí Úmluvy
o právech osob se zdravotním postižením (CRPD) Organizací spojených národů
začít mnohem více mluvit o duševním zdraví, ale je třeba ještě hodně práce.
Víme toho hodně, ale nedokázali jsme to aplikovat.
Mám pocit, že mou oblastí je spíše zajištění toho, aby tato
podpora mohla být rozšířena na lidi způsobem, který si uvědomuje práva nebo
práva zachovává, ale musí být také užitečná, účinná a musí zajistit, aby lidem
pomoc, které se jim dostává, více neublížila. Takže když mluvíte o tom, jak
aplikovat [CRPD], Západ je v některých ohledech mnohem obtížnější
transformovat. V podstatě čím více máte co do činění se zakořeněnými
obrovskými, mocnými institucemi, jako jsou nemocniční konglomeráty a městské
nemocnice, které se spoléhají na lůžkovou péči, jež tvoří většinu jejich
příjmů, pak máte velký problém. V některých ohledech máme v zemích globálního
Jihu, kde se psychiatrie nerozšířila a nebyla financována v takové míře, lepší
možnosti začít nebo realizovat věci, které jsou od počátku ohleduplné k právům
a účinné.
Harrisová: Mohl byste mi říct něco o tom, jak jste se
poprvé dostal k práci, kterou dnes děláte jako kritický psychiatr a aktivista
za lidská práva?
Stastny: Byl jsem odpůrcem psychiatrie ještě předtím, než
jsem se stal psychiatrem. Studoval jsem medicínu v Rakousku, když jsem se
seznámil s psychiatry z Itálie, kteří tamní systém
duševního zdraví razantně proměňovali. Koncem sedmdesátých let říkali:
„Zavřeme všechny ústavy, kam jsme v Itálii posílali lidi posledních 150 let, a
nahradíme je komunitními službami duševního zdraví.“ V té době byli tito lidé
dost radikální a říkalo se jim „Demokratická
psychiatrie“. V Rakousku
nás podnítili, abychom vybudovali sesterskou organizaci, a začali jsme
demonstrovat proti naší místní instituci, která se jmenovala Steinhof. Je to dost
nechvalně
proslulá a také jedna z nejpůsobivějších architektur Jugendstilu (secese)
na světě. Tam jsem začal protestovat proti zavírání lidí do ústavů.
Kirche am Steinhof/Kostel sv. Leopolda,
římskokatolická oratoř Psychiatrické léčebny Steinhof, Vídeň, Rakousko (Zdroj:
Wikimedia Commons)
Během studia medicíny jsem neměl v úmyslu stát se
psychiatrem. Zajímala mě kardiologie. Pracoval jsem na koronárním oddělení, kam
přicházeli lidé s infarktem a život ohrožujícími stavy. Jako mladý praktikant
jsem začal vnímat, že se medicína stala velmi zmechanizovaným a mechanickým
technokratickým podnikem. Samozřejmě jsme mohli zachraňovat životy, ale nikdo
se ve skutečnosti nevěnoval tomu, jak se lidem daří. Začal jsem se tedy zajímat
o perspektivu lidí, kteří těmito věcmi procházejí, a tak začal můj zájem o duševní
zdraví.
Pak jsem pracoval s dětmi na psychosomatickém oddělení v
nemocnici. Jedna z mých prvních zkušeností s psychiatrií byla, když jsme
přijímali mladé lidi, kteří se pokusili o sebevraždu. Abychom je zachránili
před převozem do ústavu Steinhof, kde se nejprve léčili z předávkování, měli
jsme takovou dohodu, že mladé lidi do osmnácti let mohli posílat na toto dětské
oddělení, a já jsem je začal navštěvovat. Několik lidí mohlo snadno skončit ve
Steinhofu. Léčili jsme je pomocí terapie rozhovorem a rodinné terapie a měli
jsme úžasné výsledky. Po mnoho let jsem byl v kontaktu s jednou mladou
ženou, která mi děkovala za záchranu života a za to, že jsem ji zachránil před
umístěním do psychiatrické léčebny.
Potom jsem přijel do Spojených států a rozhodl jsem se
absolvovat psychiatrické školení tady v New Yorku, v Bronxu, na Albert Einstein
College of Medicine, protože program vzdělávání praktikantů vedl muž jménem Joel Kovel, který byl
marxistický psychoanalytik. Na Albert Einstein College of Medicine byla poměrně
levicová skupina vyučujících, což mě přitahovalo. Pracoval jsem s nimi několik
let. Dokonce jsme se v jisté době pokoušeli založit v jižním Bronxu ordinaci,
která by používala marxistické psychoanalytické principy, což se vlastně nikdy
neuskutečnilo.
Později jsem začal pracovat v místě zvaném Bronx State
Hospital. Setkal jsem se tam se spoustou pacientů, kteří tam uvízli. Začal jsem
se věnovat lidem, pracovat na otevřeném oddělení. Stali jsme se více partnery v
tom, co jsme dělali, než lékaři a pacienti. To bylo velmi transformativní
období.
Tehdejší přístup by se dal nazvat „sociální psychiatrií“.
Na fakultě byla řada lidí, kteří tuto myšlenku podporovali, ale nebyli
radikální; nebyli proti institucím ani nemocnicím. Nikdo tehdy nemluvil o
lidských právech. Ale mně bylo jasné, že nechci lidi zavírat, aby se jim
dostalo pomoci. Nechtěl jsem pracovat na místech, kde se to dělá.
Takže jsem začal s takovým „laissez-faire“ přístupem, kdy
jsme nedělali mnoho terapií; byli jsme lidem k dispozici a dveře byly otevřené.
Spolu s řadou dalších lidí jsem si také uvědomil, že síla peer skupiny je něco,
co bylo v psychiatrii dlouhodobě zanedbáváno. Ano, mluvilo se o „terapeutických
komunitách“, ale ty byly velmi režimové a vedené personálem. Víc jsem se
zajímal o podporování lidí, aby se zapojili do vzájemných vztahů, aby sami
začali něco podnikat.
Velmi mě zaujal například přístup zvaný Fairweather Lodge,
který v 60. letech 20. století založil George Fairweather, jenž tvrdil, že lidé
mohou samostatně řídit svůj život ve skupinách, pokud se naučí určité strategie
a metody, které je v komunitě udrží jak po ekonomické, tak po zdravotní
stránce. Takže jsme to tak trochu napodobili. A přitom jsme také začali s lidmi
mluvit o jejich životě. Právě to koncem osmdesátých let skutečně změnilo můj
pohled na věc, když mi lidé začali říkat, jak mohou mnohem více změnit svůj
vlastní život, když se mohou vidět jako užiteční pro ostatní.
Myslel jsem si, že je to forma empowermentu, která jde proti
všemu, co se děje v institucích a s medikací. Lidé, kterým se v těchto
ústavech mělo „pomáhat“, byli vedeni k tomu, aby byli dobrými pacienty, brali
medikaci, chodili na terapie, byli tiší a poslušní a možná vykonávali nanejvýš
nějakou podřadnou práci. Ale začali jsme pozorovat, že když lidé mohli dělat
smysluplné věci pro druhé, proměnili se.
Vzpomínám si na jednu ženu, která tam byla asi dvacet let.
Jmenovala se Rosita. Vzpomínám si, že byla pro personál docela užitečná. Nosila
jim cigarety a kávu. Jeden z pacientů přišel s nápadem rozvážet jídlo
bezdomovcům ve městě. Rosita se proměnila; dělala sendviče a chodila je
rozvážet s ostatními lidmi na Bowery. Bylo tak zřejmé, že se stalo něco
nejen psychologického, ale možná i fyziologického. Napadlo mě, že medikamenty,
které lidem podáváme, narušují jejich schopnost převzít zodpovědnost za svůj
život a schopnost pomáhat lidem to neutralizuje.
Během několika let nás to přivedlo k obrovským změnám, a to
nejen na místní, ale i na celostátní úrovni, protože jsme součástí celostátního
hnutí. Z řadového ošetřujícího lékaře na otevřeném zadním oddělení jsem se
stal součástí celostátního projektu „podniků řízených spotřebiteli“. A my jsme
udělali skok kupředu. Lidé
říkali: „Chci pomáhat ostatním.“ A tak jsme začali s peer specialisty. Řekli
jsme: „No, když chcete lidem pomáhat, můžete to dělat dvěma způsoby. Buď můžete
pomáhat jako dobrovolníci, nebo za to můžete dostat zaplaceno.“ A tak se stalo.
Lidé samozřejmě chtěli dostat zaplaceno. Tak jsme v té nemocnici vytvořili cestu,
pozici peer specialisty. Byli jsme první.
Nedávno jsem s Darby Penneyovou napsal článek,
jenž se zabývá mnoha úskalími, která se s tím po 30 letech spojila. Ale tehdy
to byl obrovský krok vpřed. Lidé přicházeli a říkali: „Chci být peer
specialistou. Chci začít podnikat. Chci založit organizaci.“
Spolupracovali jsme s advokátkou Mimi
Kravitzovou, která založila organizaci poskytující odbornou pomoc lidem,
kteří chtěli začít podnikat. To bylo v roce 1990 a organizace existovala deset
let a získala spoustu finančních prostředků. Myslím, že jsme byli dost daleko,
a pak se to později trochu zvrtlo.
Harrisová: Petere, zajímalo by mě, jestli můžete mluvit o
Projektu willardských kufrů a o
tom, jak jste se do něj zapojil.
Stastny: Cílem projektu Kufry bylo zjistit skutečné příběhy
lidí, kteří skončili v Psychiatrickém centru Willard na severu státu New York,
strávili tam zbytek života a většinou tam i zemřeli, a zjistit, jaký byl jejich
život mimo lékařské záznamy, mimo to, co o nich lidé napsali.
Když v podkroví psychiatrické léčebny najdete 400 kufrů,
samozřejmě vás to zaujme. Polovina z nich byla plná a v kufrech vidíte ztracené
životy. Nechci nemocnici srovnávat s holocaustem, ale moje rodina pochází z toho prostředí. A
kufry byly velmi symbolické, když se lidé museli rozloučit se svými věcmi a pak
byli zabiti.
V tomto případě nechci říct, že byli zabiti, ale byli
odstrčeni od společnosti a nedostali šanci se vrátit. Takže symbolika
ztracených kufrů byla velmi silná. Snažili jsme se z toho udělat příběh, ve kterém
bychom mohli dát do kontrastu to, co se nám podařilo dát dohromady z kufrů, s
tím, co bylo v lékařských záznamech. Bylo to opravdu dojemné a smutné,
když jsme tyto příběhy objevili. Hodně jsem se při tom naučil; jak lidé
navzdory všemu přežívají.
Byl tam jeden muž, jehož kufr jsme vybrali – tak trochu
náhodou – a ukázalo se, že je hrobníkem Psychiatrického centra Willard. Padesát
let kopal hroby pro své spolupacienty. Ještě teď mi běhá mráz po zádech, když
si na tu historku vzpomenu. Nemohli jsme se pořádně podívat do každého kufru,
který jsme našli. Museli jsme si vybírat. Vybrali jsme kufr, kde bylo jen velmi
málo věcí: pásek, břitva, pár bot, několik dalších osobních věcí, většinou
předmětů, které byly na oddělení považovány za nebezpečné. A pak jsme zjistili,
že se jedná o hrobníka Willardu.
Harrisová: Projekt willardských kufrů toho tolik vypovídá
– dává lidskou tvář lidem, kteří jsou zavření, kterých se naše společnost v
různých obdobích obávala a stále obává, kteří jsou marginalizováni, a dokonce
démonizováni.
Stastny: Staly se z nich uzavřené světy. Willard byl místem,
kde personál a pacienti žili v jednom prostoru a byli na sobě závislí. Padesát až
šedesát procent pacientů pracovalo. Stalo se z něj svébytné prostředí, zbytek
světa o něm vůbec nevěděl a lidé se vytráceli.
Lidé, kteří po celou dobu pobytu trpěli způsoby, jež byly
zřejmé, lidé, kteří se nemohli vžít do role „dělníků-pacientů“, všichni měli
vážná traumata, životní ztráty, které nebyly nikdy rozpoznány. Nikdo samozřejmě
nepodstupoval žádnou terapii rozhovorem. Lidé byli špatně posuzováni, špatně
vnímáni, diskreditováni a stali se svým způsobem odsouzenými. Jedna mladá žena
byla jeptiškou a stále opakovala: „Žádám o dispenz.“ To je, když máte pocit, že
jste zhřešili a že si už nezasloužíte být jeptiškou. Když se dostala do
nemocnice, všichni říkali, že to celé je blud. Její život byl úplně zmařený. Po
zbytek života živořila v příšerném stavu.
Harrisová: Petere, mohl byste mluvit o své filmařské
práci a o tom, jak souvisí s rozšiřováním historií a příběhů lidí, kteří by
jinak nebyli vyslechnuti nebo o kterých by se nevědělo?
Stastny: První filmy, které jsem natočil, se týkaly
duševního zdraví, abych upozornil na lidi a jejich aktivismus. Takže první
film, který jsem natočil, byl o aktivistech, pro aktivisty – dva v Evropě a dva v Americe. A
pak jsme natočili film v dětské psychiatrické léčebně, kde děti hrály své
vlastní příběhy, a udělali jsme z toho experimentální
film. Chtěl jsem prolomit zdi tím, že vynesu na světlo příběhy zevnitř, které
se obvykle ztratily nebo skončily v kartotékách pacientů v těchto zařízeních.
A samozřejmě v osmdesátých letech začalo hnutí, které bylo
najednou velmi slibné. Italové, kteří byli v šedesátých a sedmdesátých letech
radikální, byli všichni psychiatři. Když říkáte, že hnutí ve Spojených státech
bylo v osmdesátých letech radikální, byli to všechno bývalí pacienti
psychiatrických léčeben. Já jsem se na té změně podílel a tehdy jsem se spojil
s lidmi, kteří prošli systémem. Takto se teď, po celá ta léta, vnímám.
Nejdůležitější spojení jsem navázal s lidmi, kteří prošli systémem a přetvořili
své životy, aby mohli něco změnit osobně, politicky.
Harrisová: Co byste poradil lékařům, kteří jsou stejně
jako vy v konfliktu s převládajícími hodnotami nebo postupy v oblasti duševního
zdraví a psychiatrie?
Stastny: Myslím, že se nacházíme v době, kdy mladí
psychiatři mají s touto profesí velké problémy. Mnoho lidí, kteří jdou na
lékařskou fakultu, nechtějí být psychiatry. Mají pocit, že je to umírající
obor, a to kvůli chybné a problematické historii, včetně nedávné historie s
medikací. Takže je spousta lidí, kteří do oboru nastoupí a uvědomí si: „Páni,
tohle není přesně to, co jsem si přál. Opravdu si nemyslím, že bych mohl lidem
tímto způsobem pomáhat.“ Cítím, že zde jsou příležitosti. Nyní děláme projekt s
názvem Reimagining Psychiatry [Nové pojetí nebo Přehodnocení psychiatrie – titulek článku]. Je
příliš brzy na to, abychom se o něj mohli podělit, ale jeho podstatou je
shromáždit příběhy, zkušenosti a vyprávění psychiatrů, kteří ve svém životě
vykonali transformativní práci, a mladých psychiatrů, kteří se s těmito
problémy potýkají. Myslím, že to bude zajímavé a relevantní.
Jsou lidé, kteří říkají: „Psychiatrie musí prostě skončit.
Může se rozdělit na sociální práci, psychologii a nějakou formu neurologie.
Proč potřebujeme psychiatrii?“
To je možné; mohlo by se to stát. Nebo se psychiatři mohou
stát transformativními ve svých komunitách a ve světě a změnit věci. Ale
psychiatři nejsou tak důležití, kromě případů, kdy jsou u moci; když psychiatři
řídí věci, vzniká problém.
Největší překážkou je, že psychiatři mají moc zavírat lidi a
léčit je proti jejich vůli. Myslím, že by se této moci měli vzdát. Měli by ji
odmítnout. Lidé by měli odmítnout dát svůj podpis na dokumenty, které
způsobují, že jsou lidé zavíráni. To by byla moje naděje pro blízkou
budoucnost.
Rok jsem byl zástupcem klinické ředitelky Psychiatrického
centra v Bronxu. A své šéfce, ředitelce, jsem řekl: „Nebudu podepisovat žádné
příkazy k medikaci proti vůli pacientů“. A ona mi řekla: „No, to znamená, že
musíš přijít s něčím jiným.“ Dal jsem si to za úkol u každého člověka, u něhož
jsem odmítl podepsat příkaz. Šel jsem a snažil se dělat konzultace, setkával
jsem se s těmi lidmi a snažil jsem se dělat, co jsem mohl. Samozřejmě to
nestačilo, protože lidé byli uvězněni v systému, na odděleních, kde pro ně
existovalo jen velmi málo alternativ. Mám pocit, že takové instituce by neměly
existovat. Devadesát procent nemocnic by se mělo zavřít a deset by mělo být
dobrovolných. A většina psychiatrů by měla pracovat v komunitách spolu s jinými
lidmi, kteří chtějí lidem skutečně pomáhat a ne jim ubližovat.
Harrisová: Takže to zní, jako byste byl stále optimistou – nebo alespoň opatrným
optimistou –, že
se psychiatrie může transformovat v osvobozující sílu.
Stastny: Vím, že je to možné, ale nejsem si jistý, jestli je
to pravděpodobné. Víte, jsme opět v době, kdy tady v této zemi, ve Spojených
státech, lidé volají po psychiatrii, aby vyřešila problémy násilí se zbraněmi,
bezdomovectví – což
jsou samozřejmě obrovské a složité společenské problémy. A když se k tomu
psychiatrie povolá, pak přichází s řešeními, která jsou nejen falešná, ale i
poškozující – zavírání
dalších lidí do vězení, nucení lidí užívat nitrosvalové injekce nebo medikaci. Psychiatři mohou a
měli by zaujmout postoj a říci: „Mohlo by to být jinak.“ Museli by se však
vyzbrojit přesvědčením, že lidem lze pomoci i bez použití síly.
Já se nadále snažím poskytovat lidem znalosti a informace,
které již máme: že naprosté většině lidí lze pomoci bez použití síly.
Rozhodovat za celý systém na základě nějakých výjimečných situací, kdy někdo
možná bude muset zapojit právní systém? To je to, co je v psychiatrii už 200
let špatně. Někteří psychiatři si toho všimli už na začátku, když mluvili proti
omezování osobní svobody a vystupovali proti zavírání lidí proti jejich vůli.
Hnutí proti donucování nabývá na mezinárodní síle, ale musí
být vyzbrojeno a zásobeno informacemi a praktickým know-how, aby ukázalo, jak
mohou lidé získat pomoc bez násilí a při zachování lidských práv. Toho můžeme
dosáhnout ve spojení s tisíci a tisíci přeživšími, kteří se přihlásili jako
obhájci nebo peer podpůrci, a také s dalšími odborníky. Doufám, že bude sílit;
myslím, že něčeho můžeme dosáhnout.
Harrisová: Jsou nějaké další projekty nebo iniciativy, na
kterých se podílíte a se kterými byste chtěl posluchače seznámit?
Stastny: V New Yorku se chystáme uspořádat konferenci o
krizové pomoci vycházející z práv. Za posledních deset let jsme se o tom v New
Yorku i jinde v této zemi hodně naučili. Krizové
odlehčovací služby [respites] se změnily v životaschopné alternativy, na
které se systém dívá příznivě, což je zajímavé a zároveň trochu problematické.
Ale mluví se i o respitu vedeném peery a o Otevřeném
dialogu. Soterie by měla být znovu zaváděna jako velmi důležitá alternativa
pro lidi, kteří procházejí extrémními emočními proměnami a změnami.
Na setkání OSN, které jste zmínila na začátku našeho rozhovoru, bylo tolik lidí, aktivistů, kteří dělají důležitou práci ve městě i v této zemi. Právě v tom spočívá naděje. Musíme zapojit více lidí, kteří uvízli v mainstreamu a pořádně nevědí, co mají dělat. To je velký úkol. Nejsem si jistý, jak se to zdaří, ale měl by to být cíl: učit a osvěcovat lidi, kteří se potýkají s problémy v oblasti psychologie, sociální práce a psychiatrie, a přijít na to, jak můžeme dělat věci lépe. O „alternativách“ bychom ve skutečnosti mluvit neměli. Víme toho hodně o tom, co lidem pomáhá, a tyto znalosti by se měly stát mainstreamem.
Žádné komentáře:
Okomentovat