Akansha Vaswaniová vede rozhovor s Dr. Johnem Readem o vlivech na jeho práci a o jeho výzkumu šílenství, psychóz a průmyslu duševního zdraví.
Autorka: Akansha Vaswaniová – 8. května 2019
Původní text rozhovoru najdete na portále Mad in America zde:
https://www.madinamerica.com/2019/05/an-interview-with-dr-john-read/
Můžete si také zobrazit PDF verzi textu a text si stáhnout nebo vytisknout.
V rozhlasové stanici MIA Radio tento týden Akansha Vaswaniová vedla rozhovor s Dr. Johnem Readem, klinickým psychologem z University of East London, o tom, co v průběhu let ovlivnilo jeho práci a výzkum v oblasti duševního zdraví.
John pracoval téměř 20 let jako klinický psycholog a
manažer služeb duševního zdraví ve Velké Británii a USA, než v roce 1994
nastoupil na univerzitu v Aucklandu na Novém Zélandu, kde působil do roku 2013.
Publikoval více než 140 článků ve výzkumných časopisech, především o vztahu
mezi nepříznivými životními událostmi (např. zanedbávání/zneužívání dětí,
chudoba atd.) a psychózou. Zabývá se také výzkumem negativního vlivu
biogenetických kauzálních vysvětlení na předsudky, názory a zkušenosti příjemců
antipsychotických a antidepresivních léků a rolí farmaceutického průmyslu ve
výzkumu a praxi v oblasti duševního zdraví.
John je členem správní rady organizace Hearing Voices Network
– England [Síť slyšení hlasů – Anglie], Mezinárodního institutu pro odvykání
psychiatrických léků (International Institute for Psychiatric Drug Withdrawal)
a britské pobočky Mezinárodní společnosti pro psychologické a sociální přístupy
k psychóze (www.isps.org).
Je redaktorem vědeckého časopisu ISPS „Psychosis“.
Následuje [přeložený] přepis rozhovoru, upravený pro lepší srozumitelnost.
AV: Děkujeme, že jste tu dnes s námi, doktore Reade. Rádi
bychom se dnes dozvěděli více o vašich rozmanitých oblastech výzkumu. Než se do
toho ponoříme, ráda bych se zeptala, jak a proč jste se zapojil do kritiky
mainstreamových psychiatrických postupů? Jaké otázky vás zpočátku zaujaly, když
jste začal pracovat jako klinický psycholog?
JR: Dobře. Myslím, že jsem se k psychologii dostal, protože jsem jako většina teenagerů trávil spoustu času tím, že jsem se snažil přijít na to, proč jsou všichni dospělí v háji – když jsem měl dobrý den. Když jsem měl špatný den, trávil jsem spoustu času tím, že jsem zjišťoval, proč jsem tak v háji já. Většinou mi připadalo, že celý svět je tak trochu v háji.
Komunikace v mé rodině nebyla dobrá, což jsem tušil, že
souvisí s tím, že můj otec byl za druhé světové války stíhacím pilotem a
neustále ztrácel a viděl své blízké přátele sestřelované z oblohy. Byl dost
nekomunikativní, což bylo pochopitelné, ale jako dítě jsem to nevěděl.
Vysvětlil mi to až později. Myslím, že v té generaci se toho dělo hodně.
Myslím, že většina dospívajících s tím občas bojuje, a já
jsem si myslel, ať už správně, nebo ne, že jedním ze způsobů, jak se s tím
vypořádat, bude studovat psychologii a snažit se trochu lépe porozumět sobě i
lidem. Bohužel, vysokoškolská psychologie mě o tom vůbec nic moc nenaučila.
Všechno se to týkalo vnímání, krys a bůhvíčeho ještě. Až na jeden zásadní vliv
během bakalářského studia.
Myslím, že náhodou jsem objevil spisy Ronalda Lainga, což
byl v šedesátých a sedmdesátých letech jeden z psychiatrů, který dával smysl,
alespoň pro naši generaci, otázce, co způsobuje šílenství. Napsal úžasné knihy
popisující rodiny a to, že jakmile vidíte „šíleného“ člověka v kontextu jeho
rodiny, už vám nepřipadá tak šílený. Měl na mě velký vliv a já jsem pak nakonec
odjel do Států, abych se vyučil klinickým psychologem.
AV: Takže jste jako student četl R. D. Lainga?
JR: R. D. Lainga jsem objevil během svých vysokoškolských
studií. Byl to jediný kousek z celých tří let psychologie, který mě vůbec
zajímal. Zbytek, dokonce i (jak se říká) abnormální psychologie, byl jen o
diagnózách a mohla to být klidně učebnice psychiatrie, což vlastně platí
dodnes.
Většina učebnic psychologie je strašně biologická a je v
nich velmi málo psychologie, což je zajímavé. Takže ano, Lainga jsem objevil
asi ve dvaceti letech a později v životě jsem měl to štěstí, že jsem se s ním
setkal a strávil s ním nějaký čas krátce před jeho smrtí, což byla velká čest a
privilegium.
AV: Říkal jste, že jedna z oblastí, o které jste četl, je
jiná, a to vliv rodiny na vývoj obtíží. Jaké další věci vás zaujaly, které v té
době nebyly biologické?
JR: No, v té době mi „bláznovství“ vždycky připadalo
zajímavé. Myslím, že většina lidí považuje šílenství za zajímavé. Existují dva
typy zájmů – takový,
který vás děsí nebo vás nutí držet si odstup, bohužel, a takový, který vás nutí
se k němu přiblížit. Nevím proč, ale vždycky jsem se k němu chtěl dostat dost
blízko.
Prostě mi to přišlo zajímavější než deprese, úzkost a
podobné věci. Ve skutečnosti, když jsem byl studentem kliniky a museli jsme
dělat první pohovor před celým personálem přes jednosměrné zrcadlo, všichni
moji kolegové se děsili toho, že se objeví někdo s psychózou, a já se děsil
toho, že se objeví někdo bez psychózy, sedne si a řekne: „Mám depresi, protože
mě opustila přítelkyně,“ a já bych řekl: „No a co?“. (smích).
Deprese a úzkost jsou samozřejmě velmi vážné věci. Ale mně
prostě vždycky přišlo mnohem zajímavější slyšet hlasy a věřit, že CIA po vás
jde a že červená nákladní auta mají zvláštní význam. Myslím, že možná proto, že
jsem si sám občas připadal trochu jako blázen. Myslím, že už od svého prvního
zaměstnání (vlastně ještě před postgraduálním studiem jsem rok pracoval v New
Yorku v nemocnici Montefiore na tamním psychiatrickém oddělení) mě to opravdu
bavilo. Částečně proto, že mě uklidňovalo vědomí, že tam jsou lidé ještě
„šílenější“ než já, takže mi nepřipadali tak divní nebo zvláštní. Například
myšlenka, že člověk stráví spoustu času tím, že se chce zabít, o tom jsem jako
teenager přemýšlel dost.
Ale zase si myslím, že to dělá hodně teenagerů. Takže si
myslím, že část mé fascinace se týkala mých vlastních věcí, snahy pochopit své
vlastní potíže a obavy a všechno ostatní. Něco z toho bylo jen proto, že mi
prostě připadá nevyhnutelně fascinující, proč někteří lidé slyší hlasy, které
jiní lidé neslyší. Tehdy jsem nevěděl, že jen ve vyspělém světě je to
považováno za příznak nemoci.
Ve většině kultur je to považováno za zcela normální a
někteří lidé hlasy slyší a někteří ne. Takže později, to přeskakuji, ale
později jsem strávil 20 let na Novém Zélandu a Maorové považují za naprosto
normální slyšet hlasy a dělají si starosti s lidmi, kteří hlasy neslyší. Ale v
té době jsem nic z toho nevěděl.
AV: Takže to zní, jako že jste cítil jistou míru útěchy,
když jste byl mezi šílenci.
JR: Jo, to je dobrý způsob, jak to říct. Myslím, že to
samozřejmě může být i děsivé. Nechci to zbytečně romantizovat, protože někteří
lidé slyší hlasy, které jsou naprosto děsivé a říkají jim hrozné věci, aby si
ublížili, aby ublížili jiným lidem. Ale slyší také dobré hlasy, hlasy, které je
uklidňují a říkají jim, že všechno bude v pořádku.
Nakonec jsem to pochopil tak, že je to dost podobné snům – jen to děláme, když jsme
vzhůru. Všichni máme sny, které jsou dost psychotické, pokud jsme upřímní. Od
Freuda uznáváme, že mají nějaký význam, pokud na něj dokážeme přijít. Ale pokud
máme tyto zážitky, když jsme vzhůru, je nám řečeno, že nic neznamenají. Prostě
je něco špatně s naším dopaminovým systémem. Nemá to nic společného s našimi
životními zkušenostmi nebo okolnostmi, což je samozřejmě nesmysl, protože
všechny důkazy ukazují, jak nyní vím, že to má všechno co do činění s našimi
životními zkušenostmi.
AV: Zajímalo by mě, jestli jste v době, kdy jste
procházel svými vlastními problémy, dostal někdy nějakou nálepku nebo diagnózu?
JR: Ne, podařilo se mi vyhnout se psychiatrickým službám. Na
univerzitě jsem navštívil poradce. Vzpomínám si, jak jsem sebral odvahu a šel k
poradci, který mě viděl hodinu a řekl, že nejsem dost šílený. Bylo tam hodně
práce a já jsem nebyl dost šílený na to, abych si zasloužil jeho služby
(smích). Nevěděl jsem, jestli mě to má uklidnit, nebo ne. Jinými slovy, měl
toho víc, víc... tehdy byl jeden poradce pro celou univerzitu, takže jsem se na
to tak docela nekvalifikoval.
Takže ne, nikdy jsem si žádnou diagnózu neodnesl. Ale stejně
jako my ostatní, kdybych přišel do styku s psychiatrií, měl bych několik
diagnóz. Většina z nás je na několika stránkách diagnostického a statistického
manuálu. A jak říkám svým studentům na bakalářském stupni, pokud se nikde v DSM
nenajdete, pak byste opravdu měli začít žít.
AV: Určitým způsobem to potvrzuje vaši osobnost.
JR: Ano, ano.
AV: Když se vrátíme zpět, přijel jste do Spojených států
studovat klinickou psychologii a co vás tam ovlivnilo?
JR: Měl jsem velké štěstí, že jsem byl na univerzitě ve
Spojených státech, kde byl klinický program úžasně eklektický. Takže jsme měli
personál, který byl zběhlý v psychoanalýze, v rogeriánských věcech, v
behaviorismu. Kognitivní terapie teprve začínala – to už bylo dávno. Ale existovala celá
škála různých přístupů, které se navzájem respektovaly, a proto jsem se z
Británie odjel školit.
V té době bylo britské vzdělávání výhradně behaviorální.
Velmi se snažilo být vědou a konkurovat psychiatrii, protože si myslelo, že
psychiatrie je vědecká, což není. Takže tam bylo všechno velmi behaviorální,
což může být užitečné, ale je to velmi úzký způsob pohledu na člověka. Byl to
úžasný výcvik v mnoha různých modelech – rodinné terapii, párové terapii, sexuální terapii. Měl jsem
velké, velké štěstí a měl jsem malou kohortu jen osmi dalších studentů, kteří
byli všichni milí lidé. Bylo to velmi jedinečné období.
AV: Takže to byly dva roky, nebo jste tam dělal doktorát?
JR: Udělal jsem doktorát z klinické psychologie. Takže to
bylo celkem pět let, magisterské studium a pak tři roky.
AV: A co se stalo potom? Kam jste se rozhodl jít dál?
JR: Vrátil jsem se tehdy na chvíli do Anglie. Několik let
jsem tam pracoval v NHS jako klinický psycholog a pak se naše rodina (měli jsme
malé děti) přestěhovala na Nový Zéland, kde jsme zůstali 20 let, a teprve před
čtyřmi nebo pěti lety jsme se vrátili do Anglie.
AV: Můžete nám říct něco o tom, jaké rozdíly jste
pozoroval při práci v NHS v Anglii ve srovnání s prací na Novém Zélandu?
JR: No, systémy duševního zdraví jsou si vlastně velmi
podobné. Nový Zéland se do značné míry inspiroval britským zdravotnickým
systémem, takže v obou systémech převládá stejný druh biologického modelu, lidé
jsou nadměrně léčeni, příliš se spoléhá na diagnózy. V rámci tohoto systému
existují skupiny skvělých lidí nebo malé skupiny lidí, kteří se snaží dělat terapeutickou práci navzdory
ničivým účinkům přehnaně medicínského modelu.
Takže jsou si vlastně dost podobné. Jak jsem již zmínil,
jedním z rozdílů na Novém Zélandu byly maorské způsoby léčení – lidé se je opravdu hodně snažili
integrovat do služeb duševního zdraví, což mělo velmi pozitivní vliv, protože
mají mnohem holističtější přístup, včetně pohledu na duchovní otázky. Nikdy
nevidí problém jako umístěný v jednom jedinci, což jsem nikdy nikde nedělal.
Ale bylo velmi potěšující vidět, že celá tato kultura prostě předpokládá, že
pokud existuje problém, je třeba, aby se všichni sešli a promluvili si o něm.
A když říkám všichni, myslím tím všichni. Měli takový
koncept Fanaa, což znamená rozšířená rodina. Takže se prostě sešli; mohlo to
být 10 lidí, 15–20
lidí, a prostě si sedli a mluvili o tom v kontextu významu toho, co se danému
člověku děje, a mezigeneračního významu, snažili se přijít na to, odkud to
pochází. Je to nějaký dar? Je to nějaký druh trestu? Nemusel bych nutně chápat
nebo souhlasit se všemi jejich konceptualizacemi, ale jde o to, že vycházeli z
předpokladu, že jakkoli zvláštní zážitek má smysl a že na tento smysl lze
přijít kolektivně.
To byl proces uzdravování, jenž je tak vzdálený západnímu
pojetí biologického problému, který je v jedinci nebo je něco špatně s jeho
mozkem či geny. A odpověď je chemická – jejich chemické řešení nebo elektřina
nefunguje. To si nikdo nedokáže připustit. Takže to bylo úžasné. I když
samozřejmě Maorové si prožili příšerné časy v područí příchozích bělochů a kolonizace.
Dnes je na Novém Zélandu opravdová snaha o integraci a vzájemné učení. A
Maorové jsou neuvěřitelní. Nevím, jestli odpuštění je to správné slovo, nebo
ochota podělit se o své znalosti, což je vzhledem k tomu, jak s nimi bylo
zacházeno, úžasné. To byl důležitý rozdíl.
AV: Jak ovlivnil pobyt mezi Maory a jejich praktikami
vaše chápání šílenství, psychózy nebo slyšení hlasů?
JR: No, v některých ohledech to nic nezměnilo, spíš
potvrdilo. Protože jsem vždycky předpokládal a pracoval s předpokladem, že hlasy
a bludy mají smysl a že vycházejí ze životních zkušeností. Když si poslechnete,
co hlasy říkají, a zeptáte se člověka, koho mu hlasy připomínají a tak dále,
mají tendenci dávat dokonalý smysl. Ne vždy a někdy vám to člověk nemusí chtít
říct nebo to sám nechce vědět, protože hlasy mohou fungovat jako obrana proti
tomu, co se dělo v minulosti.
Myslím, že pro mě byly výzvou v tom, že jsem vždycky
předpokládal, že hlasy jsou v podstatě vnitřní prožitky, které promítáme do
světa a pak je slyšíme, jak se nám vracejí, ale že jsou vlastně součástí nás
samých. Zatímco někteří Maorové by to tak nějak pochopili, ale někteří by
řekli: „Ne, ne, to jsou vlastně opravdu vzkazy od předků, ty tomu nerozumíš,
Johne.“ Pak bych nevěděl, co s tím, protože na takové věci nevěřím. To
neznamená, že mají pravdu oni, nebo já. Takže to byla zajímavá výzva, když
řekli, že ne, že nejde jen o to, že se tam promítá vnitřní zkušenost. Jsou to
skutečné vzkazy od skutečných lidí, kteří jsou někdy mrtví. Takže jsem se s tím
prostě musel smířit, aniž bych tomu nutně věřil. Možná se mýlím. Nejsem moc
duchovní člověk, rád bych byl, ale... (smích).
AV: Takže kdybyste pracoval s někým, kdo by měl takové
přesvědčení, dokázal byste se s tím smířit?
JR: Ano, a právě jsem si vzpomněl, že jediný případ, kdy
jsem slyšel hlasy (a to je trochu v rozporu s tím, co jsem právě řekl), byl,
když se mi při autonehodě zabil velmi, velmi dobrý přítel, který se se mnou ten
večer přišel rozloučit. Ještě teď mi při vzpomínce na to tečou slzy.
Když se to stalo, se všemi svými znalostmi a zkušenostmi a
prací, kterou jsem tak dlouho dělal, jsem se přesto vyděsil a myslel jsem si,
že se zblázním. Musel jsem se uklidnit a říct si: „Proboha, Johne, na tom
nezáleží. Buď tam je, nebo není, prostě si sedni a poslouchej ho.“ A tak jsem
se rozhodl, že to udělám. Takže to tak trochu nedává moc smysl vzhledem k tomu,
že na to nevěřím (smích), ale stejně se přišel rozloučit, takže tak.
AV: Myslím, že to v jistém smyslu odpovídá tomu, co
říkáte. Byl to natolik silný zážitek, že nějakým způsobem vstoupil do vašeho
vědomí nebo nevědomí.
JR: Ano, myslím, že stačí přijímat zkušenosti jiných lidí a
vysvětlení jejich zkušeností. Dalším, kdo mě v tomto ohledu velmi
ovlivnil, byl americký psychiatr Loren Mosher, který založil dům Soteria. Založil
několik domů, kde lidé s diagnózou schizofrenie mohli prostě být, aniž by se
léčili nebo aniž by se je někdo snažil napravit.
Kritériem pro práci v nich nebylo to, zda máte diplom z
psychologie nebo psychiatrie. Šlo o to, jestli dokážete sedět s extrémními
stavy a nebýt vyděšený. To byla kritéria pro práci tam. Říkal tomu „být s“, což
je docela jednoduchý termín, který měl úžasné, úžasné výsledky. Přinejmenším
stejně účinné jako běžná léčba na symptomy a mnohem účinnější než běžná léčba,
pokud jde o kvalitu života a přátele a návrat do práce a podobné věci.
Takže je zajímavé, že jsem si právě uvědomil, že mé první
dvě reference, které jsem pro vás uvedl, byly v obou případech psychiatři, což
je zajímavé, protože jsem polovinu života strávil kritikou psychiatrie jako
profese a nazýval ji pseudovědou a tak dále, ale je to tak (smích).
AV: Ale oni sami vystoupili z řady. . .
JR: Ano, a také za to zaplatili. Loren Mosher byl vedoucím
výzkumu schizofrenie v Národním ústavu duševního zdraví [v USA] a uprostřed
celého výzkumu v domě Soteria odjel na dovolenou, vrátil se a jeho stůl byl
vyklizen. Prostě ho vyhodili, protože ukazoval, že nemedicínský, nebiologický
přístup funguje lépe než léky, a to bylo pro psychiatrickou profesi
nepřijatelné, tak ho vyhodili.
Napsal nejúžasnější rezignační dopis v dějinách rezignačních
dopisů Americké psychiatrické asociaci. Začínal slovy: „Neuvědomil jsem si, že
ta písmena teď znamenají Americká psychofarmakologická asociace.“ Doporučuji
všem, aby si vyhledali rezignační dopis – Loren Mosher.
AV: Možná na něj dáme odkaz v této epizodě. Když vás tak
poslouchám, zajímalo by mě, proč si myslíte, že se jako společnost tolik bojíme
přijmout nebiologické interpretace duševního zdraví?
JR: Důvody jsou různé. Myslím, že jednoduchou odpovědí je
moc farmaceutických společností a jejich nekonečná propaganda, zejména v
Americe, v Americe více než jinde. Jejich vliv na odborníky v oblasti
duševního zdraví a zejména na psychiatrii, která v podstatě zaprodala svou duši
farmaceutickým společnostem asi před třiceti nebo čtyřiceti lety a nyní
zapomněla, jaká je správná profesionální hranice mezi ní a organizací
vytvářející zisk. To je tedy jedna rovina – je to velmi mocná politická a ekonomická síla – prosazující zjednodušená biologická
vysvětlení lidských potíží.
Na psychologičtější úrovni si myslím, že pro každého z nás,
když jsme v tísni, je něco přitažlivého na tom, že nemusíme myslet na špatné
věci, které se v našem životě staly, na špatné věci, které se v našem životě
dějí teď, na naše strachy, na věci, které se nám na nás nelíbí, a na všechny ty
fujtajblové věci, které jsou bolestivé a zneklidňující. Je přitažlivé prostě
přijmout, víte, mám tuhle věc, mám tuhle diagnózu, tuhle nemoc nebo něco
takového. Nemůžu si pomoct. Není to moje vina. Je to opravdu jednoduché, vím,
co mám. Vím, co je příčinou mého rozrušení, a vím, jaké je řešení.
Je to úžasně jednoduché intelektuálně, ale je to jednoduché
i emocionálně, a nakolik nemusíte nic cítit, nemusíte nic zkoumat. No, je to
rychlé řešení a myslím, že za to všichni neseme určitou zodpovědnost. Chci
říct, že lidé (my všichni), když nás něco trápí, jdeme k praktickému lékaři,
který je lékař, i když to nejsou lékařské jevy. Myslím, že jsou to lidské
reakce na život. Všichni klusáme k praktickému lékaři a říkáme to svému
praktickému lékaři a jsme zklamaní, když nám něco nepředepíše.
Myslím, že je také něco uklidňujícího na tom, že máme
lékařskou nálepku. Přinejmenším z krátkodobého hlediska vám to řekne, že jiní
lidé mají to samé, takže v tom nejste sami. Naznačuje vám to, že lékař ví, co
to je. Když jdete k lékaři, nejhorší věc, kterou chcete slyšet poté, co mu
řeknete, co vám je – nechcete
slyšet: „Nevím, co to je, to jsem nikdy předtím neviděl.“ To je děsivé.
Takže slyšet: „To, co máte, je velká depresivní porucha“
nebo „To, co máte, je hraniční porucha osobnosti“ – všechna tato poněkud nesmyslná označení,
která znějí jako lékařské diagnózy, ale pak jimi samozřejmě nejsou a stojí za
nimi jen velmi málo vědy, mohou
být krátkodobě docela uklidňující. Tedy dokud si neuvědomíte stigma, které je s
nimi spojeno, a skutečnost, že vlastně vůbec nic nevysvětlují. Ale je to
přitažlivé. Je to jednoduché. Nemusíte zkoumat nepřehledné části.
Pro politiky je to navíc politicky přitažlivé, protože dejme
tomu, že v Anglii právě vyšly poslední údaje, podle kterých je nyní každý šestý
člověk na antidepresivech. U vás je to zhruba stejné, podobná úroveň. A teď
předpokládejme, že to je skutečná potřeba, že každý šestý z nás je skutečně
klinicky depresivní do té míry, že potřebuje chemickou intervenci, což je
samozřejmě naprostý nesmysl, navzdory brexitu a Trumpovi a všem těm depresivním
věcem, které se dějí.
Ve skutečnosti si nemyslím, že každý šestý z nás má
klinickou depresi. Dejme tomu, že bychom měli – to by znamenalo, že pokud jsou tyto věci způsobeny sociálně,
že by pak politici museli něco udělat. Museli by něco udělat se sociálními
příčinami deprese, jako je chudoba, zneužívání dětí, násilí na ženách a všechny
tyto věci.
Ale pokud se nám podaří přesvědčit sebe i politiky, že to
vlastně nejsou sociální problémy, ale nemoci, tak těmto věcem nezabráníte.
Existuje pouze určitá část lidí, kteří jsou geneticky předurčeni k depresi, pak
nemusíme dávat více peněz na to, aby prvních pět let života bylo pro naše děti
bezpečných. Nemusíme snižovat chudobu, nemusíme snižovat násilí atd. atd. Z
politického hlediska je tedy biologický model pro politiky velmi výhodný.
Nemusí se vším tím lidským trápením nic dělat.
Takže z těchto důvodů v kombinaci s tím, že je to velmi
silný a atraktivní model, je to důvod, proč je tak těžké s ním pohnout navzdory
všem výzkumným důkazům, které ukazují, že tento model je špatný – že je velmi málo důkazů.
Nyní připouštějí, že u deprese neexistuje žádná chemická nerovnováha, kterou
prosazovali posledních 30–40
let. Dokonce nyní začínáme slýchat: „Nikdy jsme netvrdili, že u deprese
existuje biochemická nerovnováha. To jsou takové ty mýty, které šíří
antipsychiatři, jako jsi ty, Johne, že jsme říkali, že existuje chemická
nerovnováha,“ což je tak bizarní.
Zrovna včera v BBC, která je obvykle docela dobrým a
spolehlivým zdrojem informací, jeden z našich předních psychiatrů prohlásil, že
můžete depresi vyvolat v Petriho misce pomocí chemikálií (smích). Neuvěřitelné.
A říkal, že většina lidí v Anglii, kteří trpí depresí, ještě nebere
antidepresiva. A to v době, kdy u nás už každý šestý bere antidepresiva.
Takže to znamená, že právě sdělil zemi, na našem seriózním
kanálu BBC, že skutečné číslo, které musí být na antidepresivech, je více než
jeden ze tří. Tak to vlastně řekl. A vzhledem k tomu, že tyto léky jsou ženám
předepisovány dvakrát častěji než mužům, zřejmě tedy doporučuje, aby
antidepresiva užívala každá druhá žena. Je to bizarní. Doslova tvrdí, že lidem
vysvětluje, jaká chemie stojí za depresí.
AV: To je opravdu zajímavé. Mluvili jsme o důvodech, proč
nechceme věřit nebiologickým vysvětlením, a když jste mluvil, přemýšlela jsem
také o rodinných příslušnících, protože – vrátím se k tomu, co jste předtím
říkal o rodině – když je někdo v tísni a psychiatr nebo lékař mu dá nálepku,
uklidní to i rodinné příslušníky.
JR: Jo, jo, a takhle se dostávají k dětem, že jo, třeba s
ADHD? Ukažte mi dítě s diagnózou ADHD a já vám ukážu rodinu, která potřebuje
nějakou pomoc. Jedním z problémů s identifikací rodiny jako příčiny nebo řešení
je, že je to vnímáno jako obviňování rodiny, a nám bylo řečeno, že nesmíme
obviňovat rodiny. No, to je velmi dobře, to je všechno v pořádku, ale někdy
rodiny opravdu potřebují nějakou pomoc.
Výchova dětí není vždy snadná, a pokud máte dítě, které je z
jakéhokoli důvodu trochu zaneprázdněnější nebo netrpělivější než ostatní děti,
je to těžké. Řešením však není dávat jim amfetaminy. Myslím, že v některých
státech v Americe, jak jsem četl, je nyní každý čtvrtý chlapec mladší 11 let na
Ritalinu. V Anglii na tom nejsme tak špatně, ale bohužel nás to poměrně rychle
dohání.
Ale ta představa, že problémové děti mají duševní choroby,
je obzvlášť znepokojující, a pak máte učitele, kteří je hledají a
diagnostikují, i když tam nejsou. Myslím, že ADHD má zajímavou historii. Když
jsem se vzdělával, říkalo se této diagnóze minimální mozková dysfunkce. Ukázalo
se, že je tak minimální, že ji nemohli najít. Tak změnili diagnózu na ADHD.
Ale ano, takže máte pravdu, rodiny může uklidnit, že mají
pro své děti psychiatrickou nálepku, která pak vysvětluje všechny rodinné
problémy. Ronnie Laing a další lidé v 60. letech a také Lyman Wynne a rodinní
terapeuti hodně psali o identifikovaném pacientovi a my jsme se o tom hodně
učili v mém výcviku. Už se o tom tolik nemluví, ale funkce toho, že v rodině je
jeden člověk, který je „v nepořádku“, spočívala v tom, že se tím vysvětlovaly problémy
všech ostatních: „Kdyby jen malý Johny neměl ADHD, naše vztahy by byly v
pořádku. Malý Johnny nás tak stresuje.“ Přitom to může být klidně naopak.
AV: Správně, a myslím, že když to rozšíříme na to, co
jste říkal předtím, mnoho rodin, které mají problémy, žije také ve společnosti,
jež má mnoho
problémů. Takže například rodiny, které žijí v chudobě, mají větší
pravděpodobnost, že budou diagnostikovány. Je tu tedy i tento obousměrný vliv.
Takže i když se zabýváme rodinami a přemýšlíme o tom, jak to udělat způsobem,
který není patologizující vůči rodinám, myslím si, že je to opět společenský
problém, ne problém rodiny.
JR: Přesně tak. Psychické problémy jsou mnohem častější v
chudých rodinách. Chudoba je statisticky nejsilnějším prediktorem téměř všeho.
Jistě, zdravotní problémy, deprese, psychózy, ale další věc, o které jste
mluvila, je, že nejčastěji jsou problémy, se kterými se rodiny potýkají,
mezigenerační.
Všichni rodiče dělají z definice to nejlepší, co mohou.
Většina rodičů, kteří mají potíže s rodičovstvím, pravděpodobně, ne vždy, ale
pravděpodobně měli sami těžké dětství a sami nebyli vychováváni nijak zvlášť
dobře, takže nemají vzor, co to vlastně je být dobrým rodičem. Nejde o to
někoho obviňovat. Jde o identifikaci mezigeneračních vzorců.
Velmi často v kombinaci s chudobou, jak jste zmínila.
Zjistil jsem, že tyto vzorce lze překonat. Ale bohužel v našem stávajícím
modelu se mezigeneračně [tento model] zaměřuje pouze na genetiku a iluzi, že
tyto věci, deprese, schizofrenie nebo cokoli jiného, mají genetickou složku. A
důkazy pro to jsou tak slabé, až je to směšné.
Bohužel výzkumné projekty s obrovským podílem peněz stále
směřují ke genetickému výzkumu. Dokonce i v mé vlastní oblasti výzkumu se
prvních 80 let od jeho vynalezení hledal „gen“ schizofrenie. Nakonec to vzdali
a nyní hledají interakce spousty menších genů, zjednodušeně řečeno.
Nedávno jsem se na jedné konferenci zeptal, jak dlouho ještě
budou potřebovat, aby se dostali na konec tohoto výzkumu, a oni odpověděli: „Hmm, asi tak 20 let.“ A já
jsem se zeptal, kolik variance
myslíte, že byste na konci této doby skutečně vysvětlili? A oni řekli – na malé konferenci se
velmi zamysleli – a pak
řekli: „Asi 17 %.“ Načež já se řekl, můžeme dostat všechny ty peníze zpět – ty miliony a miliony,
které byly promrhány?
Co by vůbec dělali, kdyby našli gen pro schizofrenii? Jde o
zúžení genofondu? No, myslím, že ve vaší zemi probíhá nějaké genetické
poradenství. Myslím si, že je naprosto neetické posadit si lidi a říct jim:
„Protože máte tu věc, které se říká schizofrenie, možná byste měli uvažovat o
tom nemít děti.“ To je naprosto neetické. To je otřesné.
AV: Myslím, že by bylo zajímavé, kdybyste teď mohl trochu
pohovořit o svém výzkumu traumatu. Mluvili jsme o rodině a dopadu chudoby a já
vím, že jste provedl mnoho výzkumů o dopadu traumatických nebo nepříznivých
zkušeností na problémy s duševním zdravím.
JR: Ano. Většinou v souvislosti s psychózou. To vše vzniklo
během dvaceti let, kdy jsem pracoval jako klinický psycholog nebo manažer
služeb duševního zdraví ve Spojených státech, na Novém Zélandu a pak v Anglii.
Znovu a znovu jsem se setkával s lidmi, kteří byli docela psychotičtí, ale
pokud se vám podařilo navázat vztah – a to je někdy těžké –, řekli vám svou
životní historii. Ne vždy, ale velmi často se jim staly dost hrozné věci. Jasně
to souviselo s hlasy, které slyšeli, a tak dále.
Když jsem se po dvaceti letech práce klinického psychologa
vrátil na akademickou půdu, chtěl jsem se věnovat právě tomuto výzkumu.
Překvapilo mě to, protože existovalo několik studií, které spojovaly zneužívání
dětí s psychózou, ale nikdo je nepřezkoumal a nedal dohromady. Tak jsme to
udělali jako první, to bylo v roce 1997.
Je to už dávno; vydali jsme se na tuto cestu a pak jsme
začali dělat několik malých studií, které se zabývaly vztahem mezi fyzickým
zneužíváním dětí a sexuálním zneužíváním dětí. Trochu pomalu jsme začali
zahrnovat zanedbávání a citové zneužívání. Souvislost byla velmi, velmi silná,
ať už jste ji studovali jakýmkoli způsobem. Stále více lidí na celém světě se
tím začalo zabývat a v roce 2005 jsme vydali první rozsáhlý přehled literatury,
který celou problematiku skutečně dostal na mapu.
Fyzické a sexuální zneužívání dětí neuvěřitelně předurčuje
psychózu, ať už ji měříte jakkoli. Ať už se vydáte diagnostickou cestou, což
není úplně vědecké, nebo se zaměříte na souvislost s konkrétními zážitky, jako
je slyšení hlasů nebo paranoidní bludy, souvislost je nesmírně silná. Mnohem
silnější než cokoli podobného po biologické stránce jakýchkoli biogenetických
prediktorů.
To samozřejmě bylo na začátku poněkud kontroverzní a bylo
nám předhazováno obvinění z obviňování rodiny. Byli jsme nařčeni: „No, se
schizofreniky byste o takových věcech neměli mluvit. Jen je to rozruší.“
Zaznělo: „Nemůžete jim věřit. Když vám řeknou, že byli v dětství zneužíváni. Je
to součást jejich nemoci.“ To mě nesmírně rozčiluje. To je vrcholné obviňování
oběti.
Takže nejenže lidé prošli těmito hroznými zážitky a v jejich
důsledku se „zbláznili“, ale lidé, kteří je mají léčit, jim říkají, že se to
nestalo. To je neodpustitelné. Ze všech věcí, které psychiatři dělají, mě to
rozčiluje nejvíc. Myslím, že teď už je to trochu lepší, částečně proto, že se
nám podařilo dostat to na pořad dne. Už to není vnímáno tak kontroverzně jako
před dvaceti lety.
Na druhé straně celého tohoto výzkumu je přesvědčení
veřejnosti o příčinách šílenství a já tyto dvě věci spojím. Když se zeptáte
veřejnosti, pomocí řádných průzkumů mezi lidmi po celém světě, co je příčinou
psychózy (nebo vlastně čehokoli, určitě deprese, ale včetně psychózy a
schizofrenie), veřejnost ve všech zemích kromě jedné – a budete schopni odhadnout, která
země to je – 24 zemí je
to nyní, říká, že jsou to sociální příčiny.
Říká, že je to způsobeno osamělostí, chudobou, zneužíváním,
násilím, válkou, traumatem, znásilněním, stresem v práci. Na konci seznamu
uvádějí i biogenetické příčiny. Nemyslí si, že je to všechno psychosociální,
ale jejich primární způsob chápání šílenství je, že se dějí špatné věci a ty
nás přivádějí k šílenství.
Výjimkou jsou naše spřátelené Spojené státy a myslím, že je
to z velké části kvůli nekonečnému bombardování zástupci farmaceutických firem
a televizí a protože máte nejbiologičtější systém duševního zdraví a také
pohled na svět. Ale celkově je tato myšlenka, že tím, co nás přivádí k šílenství, je to, že se děje něco špatného, cizí pouze
jedné profesi.
Takže je to jen 1 % pracovníků v oblasti duševního zdraví,
což jsou psychiatři, kteří nechápou, že šílenství je způsobeno především
lidskými interakcemi a špatnými věcmi, které si lidé navzájem dělají, nebo
nešťastnými věcmi, jako jsou ztráty a tak dále. Jsou tak mimo mísu se zbytkem
populace a to znamená, že jsou mimo mísu i se svými pacienty, protože prostě
nedokážou pochopit, o čem tento úhel pohledu je.
Nemají ponětí o tom, čemu říkají antipsychiatrie, což je
jejich označení pro odmítání všech, kteří je kritizují. Nechápou, že ti lidé a
jejich rodiny a prostě všichni mají nějaké opodstatnění. Pokud slyšíte hlasy
nebo jste paranoidní, je to proto, že se vám staly špatné věci. Oni jediní to
nechápou a mají proti tomu úžasnou obranu, protože když si tam sednete a
řeknete: „Ne, doktore, já vlastně slyším hlasy, protože se mi stalo to, to a
to.“ A oni to nechápou. Řeknou: „Aha, takže vy také nemáte náhled,“ což je
příznak nemoci, o které říkáte, že ji nemáte. Z toho se nelze vymanit.
To je zlá věc, kterou můžete udělat někomu, kdo je
zranitelný a rozrušený a snaží se vám vyprávět svůj příběh a říká: „Ne, nemám
schizofrenii. S mým mozkem není nic v nepořádku. To jen proto, že se mi stalo
tohle, tohle a tohle,“ a pak to dokazuje, že máte nemoc; to je strašná věc.
AV: Je to dynamika moci, že? Protože když vám to řekne
lékař, slevíte ze svého přesvědčení nebo vysvětlení kvůli někomu, kdo to ví
lépe a kdo se s tím už setkal, jak jste naznačoval dříve.
JR: Ano. Není v pořádku, že to dělají. Myslím, že i pro ně
to musí být velmi neuspokojivé, protože nikdy nezažijí tu blízkost, kterou
zažívají psychologové a terapeuti a poradci a lidé obecně, když sedíte s někým,
na kom vám záleží, a snažíte se pochopit, co se mu děje, a opravdu usilovně
nasloucháte jeho příběhu a snažíte se ho spolu s ním pochopit. To oni nezažijí.
Zažívají jen strach a odstup a objektivizaci lidí. Myslím,
že to musí být strašně neuspokojivá práce. Pak se jim taky dostane nějaké kritiky
a oni vůbec netuší, co to má znamenat. Nedokážou to pochopit: „Proč se na nás
lidi tak zlobí?“ To je přece jasné.
Je to vlastně docela legrační, protože to, co s tím dělají,
je totéž, co dělají s trápením, od kterého si chtějí udržet odstup – nálepkují to, říkají tomu
antipsychiatrie. Říkají: „Aha, tak už vím, proč jste na mě naštvaní. Máte tu věc, které se říká
antipsychiatrie a která způsobuje, že zpochybňujete můj úsudek. Aah, aah, teď už to
všechno dává smysl.“ Je to tak ubohé.
AV: Četla jsem něco, co jste napsal v roce 2005. Tohle
byla moje oblíbená věta z krátkého článku v Britské psychologické společnosti.
Tato věta říkala: „Životní události byly odsunuty do role spouštěčů skryté
genetické časované bomby.“ Myslím, že máte pravdu. Mluvíme více o traumatech a stresu a nepříznivých
událostech, ale spíše ve smyslu (a myslím, že tak se ten článek jmenuje) bio
bio modelu šílenství.
JR: To nebyla moje věta. Tu větu jsem ukradl. Musím přiznat
zásluhy tomu, kdo si je zaslouží. Pochází od předsedy Americké
psychiatrické asociace z toho roku – Stevena Sharfsteina –, který byl velmi odvážný psychiatr a napsal článek do
Psychiatry News. Snažil se svým kolegům říct, aby se probudili a přestali být
tak pasivní, pokud jde o roli farmaceutických firem a tak dále. Použil termín
bio-bio-bio model – to
jen tak na okraj, abychom mu přiznali zásluhy.
Jo, ta základní genetická časovaná bomba. Všechny učebnice – učebnice psychologie,
učebnice ošetřovatelství, učebnice psychiatrie – všechny mluví o biopsychosociálním
modelu a modelu stresové zranitelnosti. Takže lidé říkají: „No, to už jsme
přece probírali. V biopsychosociálním modelu jsme se zabývali psychosociálním.“
To je pravda. Ale tenhle režim jen říká, že pokud nemáte genetické
predispozice, že tyhle věci neplatí, což je také lež – nevýhodou stáří je, že si tyhle věci pamatujete.
V roce 1977, když dva psychiatři (Zubin a Spring) napsali první práci o svém
biopsychosociálním a stresovém modelu zranitelnosti schizofrenie, řekli, že
část zranitelnosti v této rovnici stres-zranitelnost nemusí být dědičná. Ta
může být získána traumatem.
Obě strany rovnice tedy mohou souviset se stresem. Což dá
zdravý rozum – pokud
jste byli jako dítě ve dvou, třech a čtyřech letech opravdu ošklivě a opakovaně
poškozeni, budete citlivější na stres, když vám bude osm a deset a dvacet a tak
dále. Takže model stres-zranitelnost může být celý stres, ale biologičtí
psychiatři tuto myšlenku prostě ukradli a řekli: „No, samozřejmě, že ta
predispozice, ta část zranitelnosti je genetická.“ V tomto modelu Zubin a
Spring říkali, že zranitelnost lze získat. O tom se už nikdy nemluví. To prostě
zmizelo. Bylo to vymazáno z historie.
AV: Takže o těchto otázkách se v oboru mluví už dlouho a
nyní jsme dospěli do tohoto bodu v roce 2019. Kam myslíte, že se budeme ubírat?
Vím, že děláte spoustu výzkumů a že jsou tu vaši kolegové, kteří dělají spoustu
výzkumů a dostávají do popředí to, o čem jsme dnes mluvili. Kam se podle vás
musíme posunout? Kam si myslíte, že se posuneme?
JR: Především si nemyslím, že se věci změní kvůli výzkumu.
Svým způsobem si nemyslím, že potřebujeme další výzkumy o tom, co co způsobuje – myslím, že je celkem
jasné, co co způsobuje. Takže překážky, které brání změně, nejsou takové, které
by se daly překonat výzkumnými pracemi. Ano, je důležité provádět výzkum a
stále stanovovat to, o čem jsme mluvili, ale změna z toho nevzejde, protože
stojíme proti farmaceutickým společnostem.
Stojíme proti mocné profesi, která nyní fakticky působí ve
prospěch farmaceutických společností a nedostatek důkazů pro jejich léčbu je
vůbec nevyvádí z míry. Zdá se, že je to nezajímá. Služby v oblasti duševního
zdraví tedy v současné době nejsou založeny na důkazech. Bude to muset vzejít
ze sociálního boje a práce v médiích. Takové, jaké dělá Mad in America a její
pobočky po celém světě.
To, co dělá síť Hearing Voices Network, což je
nejzajímavější změna v oblasti duševního zdraví. Stejně jako já by nechtěli,
aby se jim říkalo služby duševního zdraví, protože to nejsou. Ve skutečnosti
jsou nyní ve 20 zemích lidé, kteří bývali označováni za schizofreniky, byli
zdrogováni až po uši a zavíráni na velkou část svého života a kteří se odmítají
s tím vším smířit a spojují se, aby se navzájem podporovali – 20 zemí! To je
velmi, velmi vzrušující. Tam přijde změna, protože nakonec musíme začít prostě
říkat ne medikaci. Ne vždycky. Někdy může být užitečná, ale v té míře, v jaké
se jako společnost medikujeme, je to rozhodně směšné.
Všichni v tom hrajeme svou roli. Ale v tuto chvíli jsem plný
naděje. Například v Británii se v posledním roce nebo dvou více zabývám
antidepresivy, což je pro mě poněkud nové, protože je zde velký tlak na to, aby
se něco udělalo s nadměrným předepisováním a s novými výzkumy, které se
objevují a které ukazují, že lidé se opravdu snaží tyto léky vysadit. Ale ono
to vlastně není tak nové – existuje
to už dlouho, ale nikdo tomu nevěnoval pozornost a Královská psychiatrická
kolej tady v Británii aktivně popírala abstinenční účinky.
Takže v současné době máme tak trochu reprízu toho, co se
stalo s benzodiazepiny v 80. letech, kdy všichni říkali: „Ach, vždyť nejsou návykové, v čem je
problém?“. Takže to dělají v současné době. Ale my vyhráváme, jasně vyhráváme.
V médiích se teď téměř neustále objevují články o výzkumu.
Provedli jsme s kolegou Jamesem Daviesem celosvětový výzkum,
z něhož vyplývá, že více než polovina lidí, kteří se snaží vysadit
antidepresiva, má abstinenční příznaky a přibližně polovina z nich je popisuje
jako závažné. Národní vládní směrnice říkají opak, říkají, že trvají jen týden
a jsou velmi minimální.
Byl to zajímavý boj odhalit, jak k tomu došlo, protože jsme
se o národních pokynech něco dozvěděli. Když byly v roce 2009 sepsány – použili
jsme zde zákon o svobodném přístupu k informacím –, musely nám odpovědět na
naše otázky. Požádali jsme některé z nich, aby nám poslali výzkum podporující
naše národní pokyny konstatující, že trvají jen týden. Museli uznat, že žádný
neexistuje, že si ho prostě vymysleli. A to jsou směrnice, o které se opírají
naši rodinní lékaři.
Pozitivní je, že v našem parlamentu máme parlamentní skupinu
všech stran, která se zabývá závislostí na předepsaných lécích, a podařilo se
jim přimět Public Health England, což je pobočka Národní zdravotní služby, aby
provedla revizi závislosti na předepsaných lécích, včetně antidepresiv. Takže
to právě probíhá. NICE, náš National Institute of Clinical Excellence, což jsou
pokyny NICE, reviduje své pokyny. Média jsou nyní plná příběhů o lidech, kteří
se snaží antidepresiva vysadit, a o tom, jak jsou předepisována nadměrně.
Opět tu máme jednu profesi, která se drží zpátky a jménem
svých zaměstnavatelů (farmaceutických firem, abychom byli upřímní) trvá na tom,
že to není problém. Podle nich by mělo antidepresiva užívat více lidí. Jsou
prostě pozadu. Tím se stávají v debatě do značné míry bezvýznamnými. Takže jsme
vyhráli bitvu s veřejností, a jak už jsem řekl, veřejnost už ví, co způsobuje
depresi. Veřejnost si nemyslí, že je to chemická nerovnováha. Tomu nikdy
nevěřila.
Vedu teď boj, který trvá asi 40–50 let, a je to těžký boj,
protože za tu dobu se podle mě věci zlepšily jen nepatrně, abych byl upřímný.
Teď například uvidíme začátek ústupu antidepresiv. Už se chystá další vlna biologické
léčby. Také se samozřejmě snažíme zbavit ECT – to přijde ještě před koncem
antidepresiv, to je moje předpověď.
Ale už se chystají nová. Ta nejnovější byla právě schválena
– tenhle ketaminový nosní sprej proboha. To je neuvěřitelné. Ketamin je halucinogen
a používal se jako uspávadlo pro koně. Je to pouliční droga a já ani na vteřinu
nepochybuji o tom, že když si dáte ketamin do nosu, budete se půl hodiny cítit
dobře, stejně jako když si šňupnete kokain, budete se cítit dobře hodinu nebo
tři hodiny. Ale jako léčba duševní nemoci je to šílené.
Všichni víme, že je to paralela, která má nahradit ECT, až
vymizí. Už teď mají tuhle nízkoúrovňovou stimulaci mozku. Takže taková
představa z roku 1984, kterou mám, že se lidé, kteří mají deprese, mohou stimulovat,
mají v kapse malý knoflík a pokaždé, když se začnou cítit na dně, mohou ten
knoflík zmáčknout a ten jim trochu zaperlí mozek. To mě děsí k smrti.
Samozřejmě, pokud máte deprese a funguje to, možná to
některým lidem pomůže. Když se vrátím k vaší původní otázce, proč je tento
model tak přitažlivý, je to proto, že vlastně není těžké lidem uměle zlepšit
náladu. Polovina z nás to dělá každý víkend pomocí té či oné látky. Uměle si
navodit dočasně lepší pocit, to není těžké. Ale dělat to trvale, aniž bychom si
poškodili mozek, na to jsme zatím nepřišli.
AV: Jedna z dalších otázek se týkala časopisu Psychosis,
jehož jste editorem. Kdybyste chtěl trochu mluvit o tom, jaké druhy výzkumu se
tam snažíte publikovat?
JR: Ano, jsem velmi hrdý na to, že jsem redaktorem časopisu
Psychosis, který právě oslavil 10 let své existence. Je to časopis Mezinárodní
společnosti pro psychologické a sociální přístupy k psychózám, což je úžasná
organizace s pobočkami asi v 25 zemích.
Na trhu s časopisy (pokud mohu použít tento termín) byla
zjevně mezera, protože většina vědeckých časopisů v oblasti psychóz je strašně
biologická nebo převážně psychiatrická. Americká všeobecná psychiatrie, britská
všeobecná psychiatrie a všechny přední časopisy publikovaly psychosociální
výzkum ve smyslu příčin nebo řešení poměrně pomalu. Byla zde zřejmá mezera,
kterou bylo třeba zaplnit.
Publikujeme celou řadu věcí. Publikujeme tradiční
kvantitativní a epidemiologické studie, ale rádi publikujeme i kvalitativní
studie, kde lidé vedli rozhovory s 10–15 lidmi na zajímavé téma. V každém čísle
je také alespoň jedna výpověď z první osoby, obvykle lidí, kteří prodělali
psychózu a prošli systémem duševního zdraví a hovoří o tom, co psychózu v
jejich životě způsobuje a jak s nimi podle jejich názoru systém duševního
zdraví zacházel – obvykle ne příliš dobře. Někdy máme také odborníky na duševní
zdraví, kteří vyprávějí své příběhy o tom, jaké to je pracovat v systému
duševního zdraví a podobně.
Zajímavý příběh: když jsme začínali, někteří lidé v naší
společnosti si mysleli, že nebudeme moci být finančně životaschopní, pokud
nebudeme mít reklamy farmaceutických firem jako všechny ostatní časopisy. Řekl
jsem, že v takovém případě bych nebyl redaktorem, takže jsme to museli nějak
vyřešit. Napsal jsem vydavateli Routledge a zeptal se: „Co si o tom myslíte? Je
životaschopné mít časopis o duševním zdraví bez reklam farmaceutických firem?“
Odepsali mi krásný dopis: „Co je to s vámi, lidmi od duševního zdraví? Jak si
myslíte, že přežívají časopisy o fyzice, geologii a všech ostatních vědách na
světě bez peněz farmaceutických firem? Samozřejmě, že nepotřebujete peníze
farmaceutických firem.“
Tak to bylo řešení. Takže nikdy nebudeme mít žádné reklamy
farmaceutických firem a nebudou pro
nás psát lidé, kteří jsou ve střetu zájmů. Takže v tom jsme jedineční,
ne úplně jedineční, pořád jsou tu jeden nebo dva, kteří to nedělají, a to je
velmi důležité. Doufám, že je to užitečný prostor pro lidi, kteří mohou
publikovat své cesty, včetně začínajících výzkumníků. Někdy je těžké publikovat
svůj první článek.
AV: Probrali jsme toho hodně a děkuji vám, že jste se nám
otevřel a podělil se o své vlivy. Myslím, že pro mě jako začínajícího
psychologa bylo velmi užitečné vést s vámi tento rozhovor na osobní úrovni.
JR: Moc se mi to líbilo. Dobře, děkuji. Zatím se mějte.
Žádné komentáře:
Okomentovat